Od 15.5.2023 opäť zaznamenávame nové podvodné volania pod zámienkou vylákania vašich prihlasovacích údajov do internetového bankovníctva. Spoznáte ich tak, že po zdvihnutí telefónu sa ozve automatická hláška, najčastejšie po anglicky.
Čo je vishing?
Vishing je forma podvodu, ktorá kombinuje techniku hlasových hovorov s cieľom získať citlivé informácie od obetí. Pri vishingu podvodníci zavolajú na telefónne číslo obete a vydávajú sa za dôveryhodnú osobu alebo inštitúciu, ako sú banky, vládne organizácie alebo spoločnosti. Snažia sa získať citlivé údaje, ako sú čísla kreditných kariet, PIN kódy alebo prístupové údaje k bankovým účtom.
Volajúce číslo vyzerá normálne a môže patriť skutočnej osobe
Útočníci využívajú len mobilné čísla (nie pevné linky) so slovenskou predvoľbou +421.
Aktuálny podvod cez telefón využíva metódu „spoofing“.
Spoofing je technika, pri ktorej sa falšuje identifikácia volajúceho, čo znamená, že volajúci je schopný zobraziť falošné číslo alebo mená na displeji príjmateľa.
Útočník vám v podstate zavolá z akéhokoľvek čísla. Keď ste si len našli zmeškaný hovor a zavoláte naspäť, tak sa môže stať že sa dovoláte reálnej osobe, ktorá vám ale nevolala a netuší prečo jej voláte späť. Tieto volania nemajú len 1 číslo ktoré by ste si vedeli zablokovať – sú menené veľmi často.
Tieto volania majú za cieľ získať prístup k bankovým účtom obetí, a preto je dôležité byť obozretní a informovaní o tejto technike podvodníkov.
V prípade týchto podvodných volaní „Slovak Government“ sa po zdvihnutí telefónu automaticky ozve hlasová správa, ktorá informuje obeť, že jej bankový účet bol podozrivým spôsobom zablokovaný.
Táto metóda vishingu je našťastie menej účinná, pretože volanie je podozrivé hneď od prvého zdvihnutia. Obeť si bude pokladať otázky ako napríklad:
- Prečo mi volajú po anglicky?
- Kto je „Slovak Government“?
- Čo má spoločné Slovenská vláda s mojim bankovým účtom?
Chcú vaše údaje a čísla kariet
Cieľom týchto podvodných volaní je získať dôveru obete a následne získať citlivé informácie, ako sú čísla kreditných kariet, PIN kódy, prístupové údaje k internetovému bankovníctvu a ďalšie osobné údaje týkajúce sa bankového účtu. Podvodníci často používajú rôzne metódy manipulácie, aby obete presvedčili, že majú oprávnenie od slovenskej vlády a že ak nebudú spolupracovať, môže to mať vážne dôsledky pre ich finančnú situáciu.
Čo sa s tým dá robiť?
Hovor zrušte a pokračujte vo svojom dni.
Útočníci stále menia čísla, takže blokovanie nepomôže – so samotnými volaniami teda nespravíte nič. Ak číslo nepoznáte, tak si ho určite preverte na webe 9x.sk, kde návštevníci hodnotia telefónne čísla.
Tu je niekoľko všeobecných tipov, ako chrániť svoje finančné údaje:
- Buďte obozretní: V prípade, že dostanete volanie od „Slovak Government“ s podozrivou správou o vášom bankovom účte, jednoducho hovor zrušte. Skutočným úradníkom nebude nikdy záležať na tom, aby ste okamžite poskytli citlivé informácie cez telefón.
- Preverte si meno toho, kto vám volal: Ak si nie ste istý, zavolajte priamo na zákaznícku linku Vašej banky.
- Nikdy neposkytujte citlivé informácie cez telefón: Bez ohľadu na to, koľko dôvery vo vás podvodník vyvoláva, nikdy by ste nemali poskytovať citlivé informácie, ako sú čísla kreditných kariet, PIN kódy alebo prístupové údaje k bankovému účtu cez telefón. Skutočné inštitúcie nebudú požadovať tieto údaje cez telefonický hovor.
- Informujte sa o podvodoch: Buďte informovaní o aktuálnych podvodných metódach a varovaniach. Sledujte správy, čítajte o skúsenostiach iných ľudí a informujte sa o tom, ako sa brániť pred podvodnými volaniami a inými formami podvodov.
Ak vám volali z českého čísla a tvrdili, že sú z Českej Národnej Banky a váš bankový účet bol zablokovaný, jedná sa taktiež o vishingové volanie.